Idag går tågen mellan Göteborg och Oslo via Dalsland ( just nu inga tåg på grund av pandemin). En del anser att tågen bör gå via Bohuslän.
Civilingenjör Birger Tiberg har tillsammans med Dalslandspendlarna föreslagit följande. En ny bana byggs mellan Halden och Kornsjö genom Iddalen.
Där byggs en ny sträcka cirka 20 kilometer mellan Idd och Skee med ett triangelspår vid Skee. Det byggs på en två kilometer lång bro över Idefjorden. Detta förslag innebär att det blir fantastiska möjligheter att knyta Bohuslän närmare till Oslo med järnväg.
Det finns möjlighet att söka bidrag från Klimatklivet genom Naturvårdsverket för satsning på infrastruktur. Beslutsfattarna bör undersöka om det är möjligt för detta ändamål. Det kommer att etableras ett Campus i Bäckefors.
”Strömstad har ett bra läge”
Genom en ny järnväg till Halden kommer bohuslänningarna att få ytterligare möjligheter att studera och arbeta på andra orter inom rimlig pendlingstid. Bland annat kan man på cirka en timme nå det tänkta Campuset i Bäckefors.
Inom pendlingsavstånd når norra Bohuslän därmed tre lärosäten, dels högskolan i Halden samt högskolan i Uddevalla/Trollhättan.
Det kommer att stärka attraktionskraften, kompetensförsörjningen och det blir även utvecklingsmöjligheter när folkmängden idag minskar och arbetslösheten kommer förhoppningsvis att minska. Folkmängden kan med andra ord öka. Strömstad har ett bra läge mellan Oslo och Göteborg och kan med bra förbindelser bli mycket attraktiv.
Orter med bra tågförbindelser är attraktiva att bo och verka i. Det har visat sig på flera ställen där tågtrafiken har byggts ut.
En resa med tåg mellan Skee och Halden kan i framtiden ta drygt 20 minuter och till Bäckefors cirka en timme.
Tror på Skee
I Strömstads tidning den 3 april anser kommundirektören Mats Brocker att det finns möjligheter att utveckla Skee.
LÄS MER:Vill satsa på Bastekärr för att öka inflyttningen
Skee kan bli en knutpunkt för eventuella framtida tågtrafik mellan Halden och Uddevalla. Där kan etableras ett resecentrum samt byggas bostäder. Industriområdet Bastekärr har möjlighet att utvecklas.
Med bra satsning på infrastruktur, inte minst järnväg, har Strömstad en stor chans att bli attraktivt att flytta till och företag att etableras.
Hur det blir med förslaget att bygga en höghastighetsbana mellan Göteborg och Oslo återstå att se. Oavsett om den bli verklighet eller inte bör Norra Bohuslän och Dalsland knytas samman. Det kan bli verklighet med en förbindelse mellan Skee och Idd.
Christer Wilhelmsson
Ordförande Järnvägsfrämjandet