Skillnad mellan årstider. På våren krävs det högre utbildning för att framföra passagerarbåtar än på sommaren.
Skillnad mellan årstider. På våren krävs det högre utbildning för att framföra passagerarbåtar än på sommaren.

Passagerare fastnade på Väderöarna

När Kustbevakningen i lördags utförde kontroll av passagerarbåtar vid Väderöarna upptäcktes att flera förare saknade tillräcklig behörighet, vilket gjorde att de fick släppa rodret. Då blev passagerare strandsatta på öarna.

ANNONS
|

Att Kustbevakningen gjorde kontroller just den här helgen var ingen tillfällighet. Den här tiden på året är sjöreglerna hårdare än på sommaren, eftersom vädret generellt är sämre. Det kräver att förarna som transporterar passagerarna mot betalning har större behörighet. På sommaren minskar kraven.

– Under sommaren finns det en viss lättnad. Det innebär att man inte behöver ha fullt så höga behörigheter att föra passagerare. Det hänger ihop med våghöjder och hur lång tid det tar att föra in passagerare till land. Det handlar hela tiden om passagerarnas säkerhet, säger kustbevakaren Gunnar Philipson, som var på plats under kontrollerna i lördags.

ANNONS

Upptäckten av de obehöriga förarna, som enligt Philipson var fler än en, gjorde att vissa passagerare blev strandade på Väderöarna, vilket irriterade några.

– De upprörda passagerarna som missade sina hemresor skulle nog vara betydligt mer upprörda om de visste att de blev körda av en obehörig förare, säger Philipson och fortsätter:

– Det var någon person som var lite upprörd. Men det var ingen mobb som kom springande.

Väderöarna är ett populärt resmål och båtar avgår från bland annat Hamburgsund och Fjällbacka. Enligt Philipson var det, trots svalare luft än föregående helg, mycket folk i omlopp.

– Vad som är viktigt att tänka på är att vi inte är där för att strandsätta passagerare. Vi är där för att passagerarna är ute i ett område som har högre krav. Att de som har hand om gästerna ser till så att det inte sker någon olycka.

Enligt Bohusläningens uppgifter var det både vanliga passagerarbåtar och så kallade rib-charters som var målet för kontrollen, vilket Gunnar Philipson bekräftar.

Vad krävs för att få köra de här båtarna?

– Det beror helt och hållet på vad det är för typ av fartyg. Men det kan handla om maskinbehörigheter och vilka certifikat man har, säger han.

ANNONS

För att köra en båt över 45 knop krävs bland annat en högfartsutbildning. Vad det var för typ av behörighet som saknades hos förarna i lördags vill inte Philipson berätta.

– Nej, jag vill inte gå in på det. Det skulle vara fel av mig att berätta om man inte har hela bilden framför sig, säger han.

ANNONS