Hillevi Ädling och elever ur årskurs fyra vid utställningen om framtidens klassrum.
Hillevi Ädling och elever ur årskurs fyra vid utställningen om framtidens klassrum. Bild: Marita Adamsson

Bojarskolans elever designar framtidens klassrum

Hur kommer vi att leva i framtiden? Hur ser bilarna ut och hur tar vi oss mellan olika ställen? Kan vi dela bil med varandra? Och hur ska ett klassrum se ut?

ANNONS
|

Bojarskolans elever har tänkt mycket på framtiden i vår. Nu hänger deras skisser med förslag till hur klassrummen ska se ut på väggen i skolans korridor. På bordet nedanför står tredimensionella modeller

Utställningen har de gjort inom ämnet teknik men det handlar också om Bojarskolans arbete med elevinflytande, berättar rektor Marie-Louise Mattila.

Bojarskolan befinner sig mitt i en stor ombyggnadsfas. Ny gymnastiksal och ny matsal ska byggas med starten beräknad till oktober. Sedan följer ombyggnad inne i skolan.

– Så skolgården står litet på vänt, men vi har startat genom att ta upp den i elevrådet. Eleverna har fått komma med förslag till hur de vill att den ska vara.

ANNONS

– Det är viktigt att få sin röst hörd, då är man mera rädd om skolan sedan och eleverna ska ha inflytande, säger Marie-Louise Mattila.

Årskurs ett har gjort ett arbete kring sin drömskolgård, med många olika förslag, och fyrorna har fördjupat sig i hur samhället kommer att använda tekniken i framtiden.

– Vi började med framtidens stad och hade exempel från bland annat Västlänken i Göteborg, berättar teknikläraren Hillevi Ädling Hedund.

Hennes lista över elevernas förslag är lång och handlar om såväl vackra parker som raketer som fångar solvärme, elektricitet utvunnen ur lava och hjälp åt barn från andra länder.

Från stadens perspektiv har de riktat blicken mot det närmaste, det egna klassrummet.

Framför sina skisser hjälps nu delar av klassen åt att sammanfatta vad de kommit på.

– En bar med frukt, vatten och mat om man blir hungrig.

– En scanner som registrerar att man kommit till skolan och om man är frisk.

– Springband på gympan som alstrar energi – och en trampa under bänken som också kan alstra energi när man trampar.

– Solceller på taket.

– Läraren är utbytt mot en robot.

– Det finns hyllor där man kan trycka på en knapp så att pärmarna blir mindre eller större.

ANNONS

Ju fler exempel som kommer fram, desto fler händer far i luften. Idéerna är många – och robotarna kommer också att bli många om man får tro Bojarskolans fyror.

– Vi har utgått från vilka behov som finns, sedan har vi studerat funktioner och så lagt till design.

– Design finns ju överallt, säger Hillevi Ädling Hedlund.

Den insikten var en av de saker hon ville att eleverna skulle komma fram till.

– De har kommit fram till bra lösningar för bland annat energi, tycker hon.

ANNONS