Strömstiernaskolan (Arkivbild).
Strömstiernaskolan (Arkivbild). Bild: Jakob Simonson

Strömstad har lägst lärarbehörighet i regionen

Bland Västra Götalands kommuner har Strömstad lägst andel behöriga lärare - 53 procent. Det är den nionde lägsta siffran i landet.

ANNONS
LocationStrömstad|
|

Det är fackförbundet Sveriges lärare som analyserat Skolverkets statistik över lärarbehörighet i Sveriges kommuner. Som Västnytt var först med att rapportera hamnar Strömstad sist i statistiken över regionens kommuner, med bara 53 procent behöriga lärare.

Lärarbehörigheten i Strömstads kommun är därmed den nionde lägsta i hela landet, rapporterar SVT Västnytt.

Av de sammanlagt 122 heltidstjänsterna i grundskolan i Strömstads kommun (motsvarande 142 lärare) var det 64 som hade lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.

– Den stora bristen på behöriga lärare är oerhört allvarlig. Lärarbristen får förödande konsekvenser för kvaliteten på svensk skola och drabbar såväl de befintliga lärarna som eleverna, säger Sveriges Lärares ordförande Johanna Jaara Åstrand.

ANNONS

Tanums kommun noterade en svag uppgång i lärarbehörighet under förra läsåret till 74 procent, vilket är över snittet för hela landet.

Av de sammanlagt 93 heltidstjänsterna i grundskolan i Tanums kommun (motsvarande 110 lärare) var det 69 som hade lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.

Jämfört med andra kommuner i landet är lärarbehörigheten i Tanum relativt hög. Kommunen är rankad som nummer 70 bland landets 290 kommuner. Vadstena har landets högsta lärarbehörighet (93 procent) och Ragunda den lägsta (40 procent).

Högst andel behöriga lärare i Västra Götalandsregionen har Tranemo, med 81 procent. Genomsnittet i regionen är 72 procent, vilket ligger nära snittet för riket som helhet.

70,8 procent av lärarna​​ i grundskolan i Sverige har lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.

För att lyfta fram de stora regionala skillnaderna i lärarbehörighet runtom i landet har Sveriges Lärare sammanställt rapporter för samtliga kommuner i landet. Rapporterna innehåller inte bara analys över utvecklingen i lärarbehörighet i respektive kommun, utan också en sammanställning över samtliga skolor.

– Det är rent ut sagt sorgligt att skillnaderna över landet är så stora. Allt fler kommuner skär ned på skolan vilket riskerar att öka på skillnaderna. För att få en likvärdig skola måste staten ta ett huvudansvar för både finansiering och lärarförsörjningen, säger Johanna Jaara Åstrand.

ANNONS
ANNONS