Svenskarnas favoritbilmärke är, inte helt oväntat, Volvo. Men trea kommer något otippat en uppstickare – elbilstillverkaren Tesla. Detta enligt en undersökning från Novus som intresseorganisationen Sveriges annonsörer har låtit göra.
1078 svenskar fick under september via webbintervjuer svara på frågan: Vilket är ditt favoritvarumärke inom bilar?
Likt förra året toppar Volvo med 22 procent som har märket som favorit. Därefter kommer Audi med 8 procent. På delad tredjeplats med 7 procent kommer Volkswagen, Toyota och just Tesla.
Tesla föredras av de yngre i åldern 18-29 medan Toyota är populärare hos äldre i gruppen 65–79 år.
"Att bygga ett varumärke tar tid, därför är det imponerande att se att Volvo är så överlägset gillat av svenska folket i denna undersökning, men också intressant att se att uppstickaren Tesla kommer på delad tredjeplats", säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.
Volvo 22 %
Audi 8 %
Volkswagen 7 %
Toyota 7 %
Tesla 7 %
BMW 6 %
Mercedes 4 %
Ford 2 %
Hyundai 2 %
Peugeot 2 %
Porsche 2 %
Skoda 2 %
Alfa Romeo 1 %
Dacia 1 %
Honda 1 %
Jeep 1 %
Kia 1 %
Nissan 1 %
Opel 1 %
Renault 1 %
Källa: Novus/Sveriges annonsörer