Efter en tre veckor lång Alpsemester återvänder den tyska förbundskanslern till jobbet på lördagen. Första stoppet i en serie av 50 valmöten inför parlamentsvalet den 24 september är i Dortmund.
Där pressar hon bilindustrins toppar, efter de senaste årens skandaler med utsläppsfiffel.
- Stora delar av bilindustrin har spelat bort otroliga mängder förtroende. Det är ett förtroende som bara bilindustrin själv kan återskapa, och när jag säger "industrin" så menar jag företagsledarna, säger hon.
"Ogenomtänkt förslag"
Samtidigt kallar hon förslaget från sin främste rival, den förre talmannen i EU-parlamentet, Martin Schulz, om att införa kvoter för elbilar på EU-nivå för "ogenomtänkt". Bland annat skulle det innebära åratal av förhandlingar i Bryssel.
I stället flaggar hon för statliga satsningar för att förmå bilindustrin att bygga grönare bilar.
- Vi måste förnya oss snabbt. Där företag inte klarar av det själva måste regeringen stå bakom och knuffa på, säger hon.
Angela Merkel har lett landet sedan 2005 och satsar på en fjärde mandatperiod. Hon åtnjuter förtroendesiffror på omkring 60 procent, dubbelt så höga som Martin Schulz.
Ingen valkamp
Merkels kristdemokratiska parti leder över socialdemokraterna med mellan 12 och 17 procentenheter – ett försprång som inget mindre än en politisk jordbävning skulle kunna jämna ut.
Den största spänningen inför valet är därför om Merkel kommer att få egen majoritet efter valet och, om inte, vilket eller vilka partier CDU ska samarbeta med.
Efter den sista tidens dramatiska val i Storbritannien, USA och Frankrike är aptiten för radikal förändring så gott som obefintlig i Tyskland. Den tyska ekonomin går bra och arbetslösheten är låg. Socialdemokraterna deltar dessutom i dag i en storkoalition med CDU och har ingått i blocköverskridande samarbeten i frågor om invandring och säkerhet.